Aftele bucale – cauze, simptome, tratament, prevenţie

aftele bucale la copii

Aftele bucale – cauze, simptome, tratament, prevenţie – Numite și stomatită aftoasă, aftele bucale sunt mici formațiuni dureroase, de culoare albă, înconjurate de o zona roșiatică.

Acestea apar pe mucoasa cavității bucale (la baza gingiilor, pe cerul gurii, pe limba și pe suprafața internă a obrajilor sau a buzelor) sau la marginea limbii (uneori, ele pot apărea și în zona faringelui), iar evoluția lor poate duce la ulcerare.

Aftele bucale pot apărea individual sau în număr mai mare, dând un sentiment de disconfort care durează câteva zile.

Stomatita aftoasă nu este contagioasă.

Aftele bucale sunt recurente.

Deşi cauza exactă nu se cunoaşte cu certitudine, unii specialişti cred că la baza acestora stau probleme ale sistemului imunitar, infecţii bacteriene sau virale.

Factori ca stresul, traumele, alergiile, fumatul, carenţele de fier sau de vitamine, ereditatea, pot influenţa apariţia aftelor.

Aftele bucale se vindecă în general în 7-10 zile, dar recidivele sunt foarte frecvente.

Se poate obţine o ameliorare temporară cu ajutorul unguentelor topice şi a calmantelor eliberate fără prescripţie.

Iritaţia poate fi redusă prin folosirea unei ape de gură antimicrobiene.

Uneori, se prescriu antibiotice pentru prevenirea infecţiilor secundare.

Orice persoană poate dezvolta afte bucale, însă persoanele cele mai predispuse sunt copiii și adulții de până la 40 de ani, în special femeile.

Simptomele aftelor bucale

Cele mai multe afte bucale sunt rotunde sau ovale, de culoare albă sau galbenă în centrul leziunii și contur roșu.

Se pot forma în gură în diverse locuri: sub limbă, pe interiorul obrajilor sau al buzelor, dar și la baza gingiilor.

Primele simptome pot apărea chiar înainte să observi leziunea propriu-zisă: ușoare furnicături sau senzație de arsură.

Odată cu ulcerația apar de obicei dureri sau usturimi care afectează masticația sau chiar vorbirea.

Tipuri de afte bucale

Afecțiunea se poate manifesta sub mai multe forme, iar cele mai cunoscute dintre acestea sunt aftele bucale minore, majore și herpetiforme, iar în funcție de tip, perioada de vindecare poate varia de la câteva zile la câteva luni.

Aftele bucale minore

Sunt mici leziuni cu dimensiunea de până la un centimetru, cu formă ovală și contur roșu și se vindecă în maximum două săptămâni fără să lase cicatrici.

Aftele bucale majore

Sunt de dimensiuni mai mari și mai adânci, au formă rotundă și contur bine definit, dar pot avea și formă neregulată dacă sunt foarte mari.

Pot fi foarte dureroase, se vindecă în aproximativ o lună și pot lăsa cicatrici.

Aftele bucale herpetiforme

Reprezintă un tip de aftă bucală cu incidență rară și de obicei se dezvoltă la vârste mai înaintate, însă nu sunt provocate de infecția cu virusul herpetic.

Denumirea lor vine însă de la asemănarea cu herpesul.

Aceste afte apar ca grup de ulcerații mici, între 10 și 100 de leziuni, care se pot uni într-o singură mare ulcerație.

Au contur neregulat și se vindecă în 7-15 zile, fără a lăsa cicatrici.

Cauzele apariției aftelor bucale

Deși cauzele care duc la formarea aftelor bucale nu sunt complet elucidate, studiile au arătat că acestea sunt de obicei provocate de un cumul de factori, iar apariția lor poate fi recurentă la unele persoane.

Printre potențialii factori ai ulcerațiilor aftoase se numără

aftele bucale la copii

• Leziuni minore apărute în urma unor lucrări dentare, periajul prea energic sau mușcarea obrazului

• Pasta de dinți sau apa de gură, care conțin lauril sulfat de sodiu

• Sensibilitatea la anumite alimente, cum ar fi ciocolată, cafea, căpșuni, ouă, nuci, brânză și alimente picante sau acide

• O dietă săracă în vitamina B12, zinc, acid folic și fier

• Reacții alergice la anumite bacterii din cavitatea bucală

• Helicobacter Pylori, bacteria care provoacă ulcerul gastric • Modificările hormonale din timpul menstruației

• Stresul

Stomatita aftoasă poate apărea și pe fondul altor suferințe precum:

• Boala celiacă – o afecțiune gastrointestinală cauzată de intoleranța la gluten

• Boala Crohn

• Probleme ale sistemului imunitar

• HIV/SIDA

Diagnostic

În cadrul vizitei la un cabinet stomatologic, medicul dentist va diagnostica aftele bucale printr-o simplă examinare a cavității bucale.

În unele cazuri, doctorul poate efectua și o biopsie a zonei afectate pentru a confirma diagnosticul.

Pentru realizarea biopsiei, se va preleva o porțiune foarte mică din formațiune, care se va trimite către un laborator.

afte bucale stomatologie dr state

Scopul tratamentului este acela de a diminua disconfortul creat de aftele bucale.

Chiar dacă în cele mai multe situații evoluția naturală a aftelor bucale este spre vindecare spontană, unii pacienți prezintă episoade de recurență ce pot dura chiar și câțiva ani.

De regulă, se prescriu topice corticosteroidice și antimicrobiene.

Topicele există sub formă de uleiuri, geluri, paste, creme, apă de gură și spray-uri.

Cea mai importantă terapie este cea cu corticosteroizi topici.

Este important de menționat că aceștia reduc simptomele, însă nu și rată recurenței aftelor bucale.

Severitatea ulcerației poate fi redusă cu ajutorul tetraciclinelor topice, însă nici acestea nu au niciun efect asupra recurenței.

Tetraciclinele nu se prescriu copiilor mai mici de 12 ani.

Severitatea și durerea provocată de aftele bucale pot fi reduse de *apă de gură cu gluconat de clothexidină.

Prevenție

Deși apariția ulcerațiilor aftoase este greu de împiedicat, un anumit stil de viață poate reduce numărul și frecvența acestora.

Se vor evita alimentele picante, excesiv de reci sau fierbinţi, acide care pot provoca noi iritaţii.

De asemenea, se vor înlătura factorii iritativi locali precum lucrările dentare iritante, obturaţiile nefinisate sau muchiile tăioase de la nivelul cavităţii bucale.

Aftele bucale – cauze, simptome, tratament, prevenţie – O igienă orală riguroasă – periajul regulat al dinților după fiecare masă și utilizarea aței dentare o dată pe zi sunt obiceiuri care îți vor păstra cavitatea bucală curată și fără resturi de alimente ce pot provoca afte.

De asemenea, utilizează o periuță de dinți delicată (soft sau super soft), pentru a evita iritarea gingiilor și a altor zone din gură, atunci când te speli pe dinți.

2 × two =